.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در آستانه برگزاری کنگره بین المللی غدیر و ملی آیت الله کوهستانی (ره) ؛
دیدار نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مازندران با مراجع تقلید در قم
شمال نیوز : آیت الله محمدی لائینی، نماینده مقام معظم رهبری در استان و سیدمحمود حسینی پور، استاندار مازندران با همراهی حجت الاسلام کاظمی، مشاور استاندار در امور روحانیت، حجت الاسلام ابراهیمی، رییس ستاد اقامه نماز استان و عباس زارع، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با مراجع تقلید در قم دیدار و گفتگو کردند. ‎ ‎
دیدار نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مازندران با مراجع تقلید در قم

شمال نیوز: آیت الله محمدی لائینی  نماینده ولی فقیه و حسینی پور استاندار مازندران ، حجت الاسلام ابراهیمی، رییس ستاد اقامه نماز استان و عباس زارع، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندراندر سفر به قم با جمعی از مراجع عظام تقلید دیدار و در خصوص برگزاری کنگره بین المللی غدیر و ملی آیت الله کوهستانی (ره) گفتگو کردند.

 

 

به گزارش شمال نیوز، جمعی از اعضای نخستین کنگره بین‌المللی «راهکار‌های گسـترش فرهنگ غدیر و نهج‌البلاغه در جهان» با حضور در بیت حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

 

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار که آیت الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در استان مازندران و استاندار نیز حضور داشتند در سخنانی گفت: جریان غدیر یک موهبت الهی بود که متاسفانه به دست کسانی افتاد که آن را به سقیفه تبدیل کردند.

 

وی ادامه داد: پیامبر (ص) فرمود «اَلنَظَرُ عَلی وَجْهِ عَلیّ عِبادَة» نگاه کردن به علی (ع) عبادت است؛ به عبارت دیگر نگاه کردن به علی (ع) مانند نگاه کردن به کعبه است! این مقام چنین شخصیتی است.

 

آیت الله جوادی تاکید کرد: ما نیز امروز با غدیرشناسی باید مانع از انحراف این جریان و گزند رسیدن به آن باشیم؛ لذا کتاب تمام نهج البلاغه باید عمومی شود تا شخصیت علمی حضرت امیر (ع) به صورت کامل شناخته شود چرا که بسیاری از فرمایشات حضرت در نهج البلاغه سید رضی نیست.

 

آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز داشت: به همت خیرین باید این مهم صورت بگیرد و کتاب تمام نهج‌البلاغه به متخصصان و محققان عرضه شود و آنان نیز این کتاب را تدریس کنند. تاکید همیشگی ما این بوده و هست که هم غدیر و هم نهج البلاغه بایستی درسی شوند.

 

در ابتدای این دیدار دکتر ظریف منش، مدیر عامل بنیاد بین المللی غدیر و حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی، دبیر اجرایی کنگره بین المللی گسترش فرهنگ غدیر و نهج‌البلاغه، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای برگزاری این کنگره، خدمت معظم ارائه نمودند.

 

گفتنی است «بنیاد بین‌المللی غدیر» با انگیزه معرفی فرهنگ نورانی غدیر و مصحف شریف نهج‌البلاغه، نخستین کنگره بین‌المللی «راهکار‌های گسـترش فرهنگ غدیر و نهج‌البلاغه در جهان» را با همکاری دفتر نماینده ولی فقیه، استانداری، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، نهادها، مراکز علمی، فرهنگی استان مازندران، برگزار خواهد کرد.

 

ایشان در ادامه در خصوص عالم وارسته آیت الله کوهستانی سخنانی مطرح کرد و گفت: آیت الله کوهستانی به معنای واقعی کلمه نشان داد عالم کیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. ایشان یمشی بالعلم بود، بیان و بنانش علم بود.

 

وی افزود: انسان‌های وارسته نیازی به جهاد و تحمل زحمت برای کنترل نفس خود ندارند؛ آیت الله کوهستانی اینچنین بود، به آسانی راه مستقیم را می‌پیمود و برای او این مساله حل شده بود، چون دنیا در نظر وی سهل شده بود.

 

آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز امیدواری کردند: شخصیت‌هایی مثل آیت الله کوهستانی اثرگذار هستند که امیدواریم آثار ایشان بیش از گذشته منتشر و در دسترس علاقمندان قرار بگیرد.

 

  مهمترین کار مدارس و دانشگاه‌ها تربیت نیروی کار ماهر و متخصص 

 

آیت الله جوادی آملی همچنین گفت: استان مازندران دو خصیصه ممتاز دارد؛ اول نعمت‌های فراوانی است که خدای سبحان به این استان عطا کرده که زمینه اقتصادی خوبی را برای این استان فراهم کرده است در واقع مازندران استان زرخیز و سرزمین برکت است.

 

وی افزود: خصیصه دوم این استان این است که مردم بزرگ و بزرگوار و تاریخ پرافتخاری دارد. وجود امنیت، برکات الهی فراوان، مردم ولایتمدار و سابقه تاریخی درخشان، این فرصت را فراهم کرده که استان مازندران زمینه بالقوه خوبی برای پیشرفت و توسعه داشته باشد و اگر این اضلاع را جمع کنیم اداره کردن این استان کار آسانی است.

 

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: مهمترین کار این است که مدارس و دانشگاه‌های ما نیروی کار ماهر و متخصص مورد نیاز کشور را تربیت کنند طوری که این فرد تحصیل کرده بتوانند برای خود کار و اشتغال فراهم کنند. آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید بتوانند فارغ التحصیلان خود را طوری تربیت کنند که این فارغ‌التحصیلان بتوانند خود را اداره کنند.

 

بستر توسعه اقتصادی در مازندران فراهم است

 

در ابتدای این دیدار استاندار مازندران گزارشی از شرایط اجتماعی و اقتصادی استان و نیز گزارشی از برنامه‌ها و طرح‌های توسعه اقتصادی استان مازندران ارائه کرد.

 

همزمان با فرارسیدن ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س)، آیت الله محمدی لائینی، نماینده مقام معظم رهبری در استان و سیدمحمود حسینی پور، استاندار مازندران با همراهی حجت الاسلام کاظمی، مشاور استاندار در امور روحانیت، حجت الاسلام ابراهیمی، رییس ستاد اقامه نماز استان و عباس زارع، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با آیت الله العظمی جوادی آملی از مراجع تقلید در قم دیدار و گفتگو کردند. ‎

 

استاندار مازندران در این دیدار با ارائه گزارشی از وضعیت استان گفت: با توجه به نیازمندی‌هایی که امروز در استان وجود دارد تقاضا داریم که حضرتعالی کمی بیشتر از ابعاد مختلف به مسائل موجود در استان عنایت فرمایید، به این علت که استان مازندران در شرایط خاص و ویژه قرار دارد. وی مشکل نرخ رشد جمعیت استان را مسئله مهمی عنوان کرد و افزود: از بُعد نرخ رشد جمعیت، آمار دلچسبی در استان وجود ندارد. از طرفی استان مازندران استان مهاجرپذیری است و مهاجران داخلی و خارجی فراوانی در این استان سرمایه‌گذاری می‌کنند و این امر یک نگرانی را برای مجموعه مدیران استان ایجاد کرده. اخیراً هم بعد جمعیت استان در دستور کار جلسه شورای فرهنگ عمومی قرار گرفت. به نظر می‌رسد استان مازندران با تهدید نسلی مواجه است و باید برای آن کاری انجام داد.

 

حسینی‌پور به مسئله وضعیت معیشت مردم هم اشاره و خاطرنشان کرد: استان مازندران علیرغم ظاهر خوبی که دارد به دلیل برخورداری از مواهب طبیعی؛ ولی وضعیت معیشتی مردم در آن چندان رضایت بخش نیست و بایستی در حوزه توسعه اقتصادی، تحولاتی را در استان رقم بزنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور محترم نگاه ویژه‌ای به استان مازندران دارد و دستور فرموده که علت این عقب‌ماندگی بررسی شود. همچنین مقام معظم رهبری نیز در آخرین سفر خود به استان فرمودند استانی که جنگل و دریا دارد معنی ندارد که فقیر داشته باشد؛ در صورتی که وضعیت معیشتی مردم در حال حاضر مناسب نیست. در حوزه توسعه اقتصادی اقدامات خوبی را شروع کرده‌ایم و امیدوارم به نتیجه برسیم.

 

استاندار مازندران به پتانسیل‌های موجود در استان اشاره کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان و نیروی انسانی مناسب و اینکه ۴۵ درصد از جمعیت استان را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد می‌توانیم کار‌های فوق‌العاده‌ای در این زمینه انجام دهیم. متاسفانه قبل از انقلاب روستا‌های ما هیچ امکاناتی نداشتند در حالی که جمهوری اسلامی امکانات مورد نیاز را به روستا‌ها آورد، اما روستا‌ها خالی از سکنه هستند؛ به دنبال آن هستیم که مهاجرت معکوس به روستا‌ها را رونق بخشیم. روستا‌های ما مورد توجه قرار نگرفتند به این دلیل که روستایی نمی‌داند با تولیدات خود چه کار کند؛ بنابراین برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یکسری از روستا‌ها را به برخی از امکانات مجهز کنیم تا بتوانیم به طور تضمینی محصولات آن‌ها را پیش خرید کنیم تا کشاورزان برای ماندن در روستا انگیزه پیدا کنند.

 

استاندار مازندران به بحث صنعتی کردن کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: ۱۱ درصد سهم غذایی کشور را استان مازندران تامین می‌کند که می‌توانیم آن را تا ۲۵ درصد هم افزایش دهیم. بستر موجود است، اما بستر سیاست‌های صنعتی کردن کشاورزی موجود نیست. این مورد هم در دستور کار قرار گرفته

 

وی به بهره مندی از سهم دریا هم اشاره و خاطرنشان کرد: علی رغم برخورداری استان مازندران از ۴۷۰ کیلومتر حریم دریایی، متاسفانه اقتصاد دریا در این استان فعال نیست. در سفر اخیر رئیس جمهور ۵ قرارداد دریایی مختص استان مازندران تصویب شد که اگر محقق شوند اتفاقات خیلی خوبی در این استان خواهد افتاد. همچنین بخشی از تجارت منطقه اوراسیا از طریق کشورهایی، چون روسیه در حال انجام است در حالی که بندر امیرآباد مازندران به دلیل اینکه تنها بندر ریلی این منطقه است، پتانسیل خوبی دارد تا بخشی از این تجارت از طریق بندر امیرآباد انجام شود.

 

وی تصریح کرد: حوزه شیلات نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که باید در آن اقدامات مهمی صورت گیرد. خاویار مازندران مورد قبول بسیاری از کشور‌ها است و می‌توان در این حوزه توسعه صادراتی خوبی را داشته باشیم.

 

حسینی‌پور استفاده از منابع طبیعی جنگل را نیز یکی از راه‌های توسعه اقتصادی خواند و گفت: متاسفانه علی رغم اینکه بسیاری از کارخانجات کاغذ کشور در استان موجود هست، اما برای تهیه مواد اولیه آنها؛ چوب از خارج از کشور وارد می‌کنیم در حالی که باید در این حوزه نیز در استان خودکفا شویم.

 

وی خاطرنشان کرد: مبحث مهم دیگر؛ گردشگری استان مازندران است که با توجه به برخورداری از دریا و جنگل می‌تواند بستر مناسبی برای این زمینه باشد. به دنبال این هستیم که مازندران را به مرکز گردشگری جهان اسلام تبدیل کنیم چرا که ۴۰۰ میلیون شیعه‌ای که از سراسر دنیا به ایران می‌آیند معمولا به سراغ مشهد و قم می‌روند در حالی که اگر یک مرکز تفریحی جهان اسلام در مازندران موجود باشد می‌تواند به بستر بسیار خوبی برای درآمد زایی حوزه گردشگری تبدیل شود.

 

استاندار مازندران افزود: در حوزه صنایع کوچک و تبدیلی هم به دنبال این هستیم که این صنایع را به روستا‌ها ببریم و در زمینه صنایع مادری مثل نساجی که در سال‌های اخیر آسیب فراوانی دیده اند اقدامات ترمیمی را انجام دهیم. اگر بگوییم توسعه اقتصادی در استان مازندران بدون پیوست فرهنگی باید انجام شود ممکن نخواهد بود؛ بنابراین دنبال این هستیم که از پتانسیل نیرو‌های انسانی و افراد بزرگ در حوزه فرهنگ برای توسعه این امر استفاده بکنیم.

 

وی توجه به معضلات اجتماعی را هم مهم خواند و گفت: متاسفانه آمار طلاق، اعتیاد، خودکشی و سایر معضلات اجتماعی در استان بالا است و در تلاش هستیم تا از وجود جامعه روحانیت استان که بالغ بر ۷ هزار نفر هستند در این زمینه استفاده کرده و شاهد شکل گیری انسجام تشکیلاتی در این راستا باشیم. امیدوارم بتوانیم استان مازندران را همانگونه که مهد علویان در گذشته بود؛ به شرایط قبل برگردانیم.

 

آیت الله لایینی نماینده ولی فقیه در مازندران هم در این دیدار گفت: کنگره غدیر نهج البلاغه از طرف بنیاد بین المللی غدیر سال آینده در مازندران برگزار می‌شود و مقدمات کار انجام شده است.

 

وی افزود: یک کنگره بین المللی دیگر تحت عنوان ۵۰ مین سالگرد آیت الله کوهستانی نیز در شهرستان بهشهر برگزار می شود که کار‌های علمی خوبی صورت گرفته است و پیش کنگره این کنگره را دو هفته آینده در مشهد خواهیم داشت.

 

دیدار با آیت الله نوری همدانی 

 

دیدار استاندار و نماینده ولی فقیه مازندران با مراجع تقلید در قمنماینده ولی فقیه در مازندران و استاندار در ادامه سفر خود در قم به محضر آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید رسیدند.

 

آیت الله نوری همدانی در این دیدار آیت الله کوهستانی را عالمی متواضع خواند و گفت: ایشان در طول حیات خود همیشه در کنار مردم بودند و دیگر علما باید از خصلت رفتاری و سبک زندگی ایشان چیزهای زیادی بیاموزند.

 

ایشان در ادامه به هدف دشمنان برای تفرقه افکنی مسلمانان اشاره کرد و افزود: استکبار جهانی در صدد هست تا با حذف نمادهای فرهنگی ملتها تفکر مسموم خود را به جوانان القا کنند.

 

استاندار مازندران نیز در دیدار با آیت الله نوری همدانی که با حضور نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، گفت: مازندران، مهد علمای برجسته و سرزمین شهدای والامقام است. ‎

 

سید محمود حسینی پور گفت: خداوند بزرگ را شاکر هستیم که در این روز بزرگ و خجسته، زیارت حضرتعالی نصیبمان شد و از نماینده ولی فقیه در استان تشکر می‌کنیم که زمینه دیدار با حضرتعالی را فراهم نمودند.

 

حسینی پور با بیان این که مازندران یک ایران کوچک است، افزود: بعد از مشهد مقدس، مازندران بیشترین مسافر را در طول سال به میزان ۳۵ میلیون نفر به خود اختصاص داده است و طی سال، حدود ۲۰۰ هزار نفر مسافر خارجی به مازندران می‌آیند.

 

وی با اشاره به این که مازندران ۱۱ درصد تولیدات غذایی کشور را عهده دار است، تصریح کرد: بخش اعظم بازار مرکبات کشور‌های اوراسیا را مازندران در اختیار دارد.

 

استاندار از ظرفیت‌های والای استان در این دیدار سخن گفت و یادآور شد: با عنایت به مساعد بودن زمینه و اولویت حوزه کشاورزی در مسیر توسعه مازندران، برنامه اعتلای بخش کشاورزی در استان را در دستور کار داریم.

 

وی گردشگری را از دیگر مزیت‌ها و اولویت‌های استان عنوان کرد و گفت: گردشگری، یک بستر و فرصت اقتصادی بسیار مهم برای مازندران محسوب می‌شود و برای شکوفایی این بخش نیز برنامه داریم.

 

استاندار حضور علمای برجسته و بزرگ را یک فرصت مغتنم برای مردم ولایتمدار مازندران دانست و اظهار داشت: آموزه‌های شهدای انقلاب، دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، که با تاسی از مکتب والای حسینی (ع) و فاطمی (س) و درس آموزه‌های عالمان برجسته به میدان خطیر ایثار و شهادت رهسپار شدند و جان خود را برای صیانت از اسلام ناب محمدی (ص) در کف اخلاص نهادند، برای همیشه در تاریخ ما ماندگار خواهد بود.

 

حسینی پور، افزود: در ایامی که شهید سلیمانی در جبهه مقاومت نبرد سنگینی را با دشمن داشتند، رزمندگان مازنی حضور چشمگیری در سنگر‌های دفاع از حریم حرم آل الله (علیهم السلام) داشتند و بیشترین شهدای مدافع حرم را تقدیم کردند.

 

وی گفت: مازندران مهد علویان و تاریخ مردم مازندران درخشان است و علاقه مردم استان به علما، ریشه در باور‌های دینی آنان و اعتقاد آنان به جایگاه علم و فقاهت دارد.

 

استاندار ابراز داشت: تشییع پیکر مبارک شهدای گمنام طی هفته‌های اخیر در مازندران بیانگر این موضوع است که مردم شهید پرور استان همچنان، ثابت قدم پای آرمان‌های انقلاب اسلامی و میثاق خود با شهدای عزیز و پیروی از منویات رهبرمعظم انقلاب ایستاده اند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.111 seconds.